Vitaminok

A vitaminok az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen szerves vegyületek, melyekből kis mennyiség szükséges csupán, azonban azt szervezetünk legtöbbször nem tudja kellő mennyiségben előállítani. Így vitaminigényünket általában a megfelelő táplálék bevitelével tudjuk fedezni.

A vitaminokat többféle módon is csoportosíthatjuk. Így megkülönböztetünk vízben és zsírban oldódó vitaminokat. A vízben oldódó vitamint a szervezet nem képes sokáig raktározni, ellenben a zsírban oldódó vitaminokat hosszabb ideig raktározzuk, nem szükséges a napi bevitelük.

A nem megfelelő mennyiségű vitaminbevitel vitaminhiányhoz vezethet, azonban a vitaminpótlással vigyáznunk kell, mivel egyes vitaminokat akár túl is adagolhatunk.

A továbbiakban bemutatjuk a legfontosabb vitaminokat, továbbá azok élettani szerepét.

A-vitamin

Az A-vitamin (retinol) sokféle szereppel bír. Segíti a szemet a fényhez való alkalmazkodásban, szerepe van a csontnövekedésben, a fogak fejlődésében, a szaporodásban, a gének expressziójában.

Ezek mellett az A-vitamin gondoskodik a bőr, a szem, a száj-, orr-, toroknyálkahártya nedvesen tartásáról. Az A-vitamin döntően állati eredetű táplálékokkal vihető be a szervezetbe, ilyen például a tejtermékek, a máj. A béta-karotin az A-vitamin előnyaga, ez megtalálható a répában, a sütőtökben, a sötétzöld leveles zöldségekben.

Az A-vitamin hiányának esetén a bőr szárazzá, érdessé válik, a szervezet fogékonnyá válik a fertőzésekre, a fogfejlődés nem a megfelelő módon zajlik le, lassul a csontnövekedés. Hiánya napjainkban nagyon ritkán fordul elő. Inkább az A-vitamin túladagolása a gyakoribb jelenség, a toxicitásra jellemző a száraz, viszkető bőr, fejfájás, hányinger, étvágycsökkenés, súlyos esetben szédülés, zavartság, látászavar.

B-vitaminok

A B-vitaminok közé tartozik a B1-vitamin (tiamin), B2-vitamin (riboflavin), B6-vitamin (pyridoxine), niacin (nikotinsav), B12-vitamin, folsav, pantoténsav, biotin (másik nevén H-vitamin). A vízben oldódó B-vitaminok inaktív formában vannak jelen a szervezetben, aktiválásra van szükségük, hogy koenzim formában működjenek.

Vízben oldódó vitaminok, így nem tárolódnak a szervezetben, ezért rendszeres napi bevitelre van szükség belőlük. A B12-vitamin felszívódásához egy úgynevezett intrinsic faktor jelenléte szükséges. A vízoldékony vitaminok a vizelet útján távoznak szervezetünkből napi rendszerességgel.

A B-vitaminok hiánya általában ideggyógyászati, elmegyógyászati, emésztőszervi és bőrgyógyászati tünetekben nyilvánul meg. A B12-vitamin hiánya megaloblasztos anaemiát okoz. Kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás esetén ritkán fordul elő hiányuk. Egyes esetekben ezzel mégis számolni kell.

C-vitamin

A jól ismert C-vitamin ugyancsak vízben oldódó vitamin, így ez sem nem tárolódik a szervezetben, így rendszeres napi C-vitamin-bevitel szükséges.

A súlyos C-vitamin-hiányt jelentő skorbut napjainkban már csak ritkán fordul elő. Mérsékelten súlyos C-vitamin-hiány esetén előfordul a lassú sebgyógyulás, ínyvérzés, a szövetek csökkent regenerációja, fog-, illetve csontképződési zavar, emellett csökken a szervezet ellenálló képessége. Fokozott C-vitamin-igény tapasztalható terhesség, szoptatás idején, fogamzásgátlót szedő nőknél.

Szintén magas a C-vitamin-igény mesterséges úton táplált csecsemők, vashiányos állapot esetén, de műtétek után, valamint idősebb korban, dohányzók és alkoholisták esetében is fokozott bevitel szükséges.

D-vitamin

A D-vitamin (kalciferol) elsősorban a kalcium- és foszfátanyagcserében játszik szerepet. Fokozza a kalcium felszívódását a vékonybélből, és visszaszívódását a vesében. Elősegíti, hogy a csontok fölvegyék, és beépítsék a kalciumot.

A D-vitamin fokozza csontjaink alapállományának kiépülését, mivel növeli a csontképző sejtek, más néven oszteoblasztok számát, valamint aktivitását, illetve a folyamatban szerephez jutó fehérjék képződését. Legfőbb forrásai a D-vitaminnal dúsított tejtermékek, az olajos halak, de az emberi szervezet is képes a szintézisére, ehhez a folyamathoz UV sugárzás szükséges.

Hiánytünete gyermekkorban az angolkór, felnőttkorban a csontlágyulás, az osteomalacia. A D-vitamin túladagolásának tünetei: magas szérum kálciumszint, lassult mentális és fizikális fejlődés, csökkent étvágy, hányinger, hányás.

E-vitamin

Az E-vitamin (tokoferol) antioxidáns, a károsodástól védi az A- és a C-vitamint, a vörösvértesteket és az esszenciális zsírsavakat. Az E-vitamin szedése segíthet megelőzni a cardiovascularis és a rákos betegségek kialakulását. Forrásai a növényi olajok és a margarin, gyümölcsök, zöldségek, olajos magvak, gabonafélék.

Hiánya normál körülmények között nem jelentkezik, csak éhezésben, ez esetben vérszegénység, a terhesség alatti hiányállapotban az újszülött alacsony születési súlya fordulhat elő. Az E-vitamin túladagolása azoknál veszélyes, akik vérhígítót szednek, mert gyógyszerkölcsönhatás alakulhat ki (fokozzák a gyógyszer hatását).

A K-vitamin

A K-vitamin elsősorban a véralvadásért és a csontok felépítéséért felelős. Több alvadási faktor működéséhez is K-vitamin szükséges. A szervezet számára szükséges mennyiség felét K1-vitamin formájában a táplálékkal visszük a szervezetbe, a szükséglet másik fele, a K2-vitamin pedig a bélben keletkezik bélbaktériumok közreműködésével.

Forrásai a zöld növények, mint például a spenót, a káposzta, a brokkoli, egyes növényi olajok. Ha nincs megfelelő mennyiség belőle a szervezetben, vérzés alakulhat ki, hiánya előfordul újszülötteknél, anticoaguláns kezelésben részesülőknél, antibiotikumot szedők esetén. Az újszülötteknek az élet első hetében K-vitamin pótlás szükséges a bélflóra eltérő jellege miatt.


close